Manligt dominerad musik?

Sitter i soffan hemma och fick just på ett föredrag på Kunskapskanalen som handlar om musik och vardagsanvändningen av musik. Nyss talade föreläsaren om hur musicerandet ser ut i heterosexuella parförhållanden. I flertalet av intervjuerna framkom att männen dominerade på det musikaliska planet och kvinnorna anpassade sig. Till exempel när det kom till lyssnande på musik i hemmet var det mannen som bestämde vad som var OK att lyssna på och inte, vad som betraktades som ”fint” respektive ”fult”.

Och spelade paren själva instrument så blev det ofta så att mannen fortsatte att spela även efter att man slagit sina påsar ihop och efter att barnen kom, medan kvinnan ofta lade ner sitt musicerande. Man värderade också kvaliteten på musicerandet olika- en kvinnlig intervjuperson berättar hur mannen spelade efter gehör på elgitarr medan hon spelade klassisk gitarr efter noter. Hon betraktade sin mans gitarrspel som mer ”fritt” medan hon själv hur mycket hon än spelade inte riktigt tyckte att hon kunde få fram samma flödande melodier som honom. Det talades också om ”manlig” respektive ”kvinnlig” musik. Exempel på manlig musik: hårdrock, kvinnlig: Barbados. (?!)

Det här blev jag sugen på att läsa om, får nog klicka hem avhandlingen från någon smidig bokwebshop. Och hej vad det ringer igenkänningsklockor. Min man är hårdrockare ända in i själen medan jag när vi träffades lyssnade på till exempel Tori Amos, The Smiths och Nick Drake. Snacka om stereotypt manlig respektive kvinnlig musik! Han tyckte definitivt min musik var mesig och saknade attityd men det tog jag så klart ur honom. 😉 (Jag å andra sidan har ju alltid varit extremt öppensinnad och eklektisk så hittills har jag gått på flertalet hårdrockskonserter bland annat Iron Maiden på Ullevi två gånger. Och är självklart ett fan, de är ju grymma, kanske till betydande del för att de har långt hår precis som tjejer 😉 )

Vidare spelar vibåda gitarr, han elgitarr och jag akustisk och medan jag spelar efter ackord och noter kan han lätt riva loss ett riff efter att ha lyssnat på det i 5 minuter.

Idag lyssnas det på allt ifrån Arch Enemy till Robyn till Eddie Vedder till Entombed till Bo Kaspers orkester till Sophie Zelmani till Iron Maiden och allt möjligt annat här hemma. Det enda jag inte fixar är när han spelar death metal så som Carcass. :/   Musiken är väl lite för manlig för mig eller något. 😉 Däremot har jag upptäckt att jag gillar Opteh som också är death metal fast progressiv sådan. Det vill säga det är lite lugnare och inte migränframkallande-  för mig.

Jag tycker vi över tid har influerat varandra på ett positivt sätt när det kommer till musiken, en hel del via våra så kallade spotify- kvällar då vi spelar musik för varandra och lyssnar och skrattar och skakar på huvudet och lyssnar lite till och kanske dansar en svängom. Rekommenderas!

Jag hoppas paren i avhandlingen inte bara karaktäriseras av manlig dominans och kvinnlig underkastelse. Vore så trist välbekant same old same old på något vis. Det behöver väl inte ALLTID vara så liksom? Nepp! För det är Vi som ändrar på saken- om vi vill!

Hur ser det ut med musik i din relation?

Carcass_31 Tori_Amos_piano

Carcass samt Tori Amos. Olika instrument men samma frisör? Bilder lånade från wikipedia.

Kommentera

