And so says every wife in England …

Söndagslö i soffan efter sen och lång frukost. Zappar runt, fastnar på kanal 8 och ”Escape to the country”, ni vet det där brittiska programmet där medelålders par med gott om pengar ska köpa ett hus på landet. Ett pensionärspar blir visade ett jättevackert gammalt hus stilfullt renoverat i modern boho chic stil (min personliga favorit). De blir jätteförtjusta i huset men det visar sig att priset ligger € 50 000 över budget. Taskigt läge, jag vet hur jobbig det är när man har 4 miljoner över som ligger och skräpar och så hittar man något som kostar en halv mille mer!

Hursomhelst, i samtal med programledaren om detta säger maken: ”Det ska nog gå att ordna.” Varpå kvinnan säger: ”Åh, sådant brukar jag inte oroa mig över.” Då säger programledaren ”Och så säger varje hustru i England” och skrattar. Och jag bara ”Va?!” Men varken kvinnan eller mannen påpekar det sexistiska i detta utan bara fortsätter le för glatta livet. Vem bryr sig om att säljaren är mansgris när man hittat sitt drömhus liksom?

Jag inser att detta med jämställdhet är så j-a kultur- och kontextbundet. Vad som är pk och inte att säga till folk. Jag hade dragit till karln. Nåja, kanske inte, man får ju inte slå på folk även om de säger dumma saker. Men sagt ifrån i alla fall. Jag menar, vad visste han om hennes liv? Oavsett om hon varit hemmafru eller yrkesarbetande hade hon säkerligen arbetat på något sätt, avlönat eller icke.

Åh vad jag går igång på sådan här gammal gubbig bullshit där man 1. utgår ifrån att kvinnor inte arbetar medan män gör det och 2. självklart värderar mäns arbete över kvinnors och 3. självklart avfärdar kvinnor som icke ekonomiskt självständiga och ansvarsfulla. Programledaren kunde ju lika gärna rivit av samma roliga ”skämt” riktat till mannen. Men icke! Så klart inte. Och ja blir extra arg när kommentaren är följd av ett skratt som indikerar: ”Jag är vänlig och säger en rolig och vänskaplig sak til dig nu.” Åh! Påminner mig om häromdagen på jobbet när en kund kallade mig ”lilla vännen”. Jävla härskarteknik!

OK det var allt för nu. Återkommer inom kort med nya patriarkatanalyser. Högt som lågt, inget går säkert för min skarpa blick. (Som synes ovan) Ha en skön söndag och se upp för patrikarkatets vapenbärare! 🙂

 

2 thoughts on “And so says every wife in England …

    • Jo precis det känner jag till och lägger ingen värdering i det. Alltså jag vet ju att den offentliga barnomsorgen inte alls är lika utbyggd som i Sverige. Jag bara reagerade på programledaren kommentar.

Kommentera

