I en annan del av patriarkatet …

I den landsdel av riket Patriarkatet där kvinnor måste  har ynnesten att vara jämställda nog att yrkesarbeta (så klart för ca 80 % av männens löner men det är bara att vara tacksam att vi alls släppts in på arbetsmarknaden alls) arbetar och sliter jag och arbetet suger så musten ur mig att jag inte kan få ur mig någon smart genusanalys alls. Trots att jag självklart gör genusanalyser dagarna i ända bara så där spontant för puckon finns ju som bekant finns överallt så det är knappast så at inspirationen tryter.

Men idag blev jag utskälld efter noter av en kvinnlig person som var ”så jävla trött på den här verksamheten”. Jag frågade nyfiket vilken verksamhet det gällde? ”Samtliga!” röt hon. Jag behöver väl knappast tillägga att hennes ilska var totalt missriktad, att jag gjorde mitt jobb och hade ett trevligt bemötande men hon blev sur för att hon inte fick exakt som hon ville. Hon var läkare och skulle bara hjälpa sin patient komma hem men det var ju alldes fruktansvärt att det skulle behöva ta ”hela” hennes lunch (samtalet tog några minuter, varav det mesta gick åt till hennes ryande.)

Jag sa att om du inte dämpar dig och slutar svära så kommer jag inte hjälpa dig alls. Men det hjälpte föga. En sådan där människa i maktposition som inte kan hantera ett nej månne? Dessa kommer ju i alla skepnader, han, hon, hen och satan och hans broster med. Jag undrar bara varför hon skulle vara ”hjälpsam” om den enda service hon kunde tolerera var den som tar 0 sekunder i anspråk och helst hände igår eftersom jag har psycic powers. Ska man ändå få ett bitchfit så kanske man ska skippa välgörenheten liksom? Det förtar ju godhetens skimmer något om man säger så.

Kommentera

