HENiskor?

Jag har precis svarat på lady dahmers tweet om vad feminism innebär för just mig. Och fastnade ännu en gång vid detta med språket och hur det definierar vår värld, mer än vad vi kan tro. Jag skrev att för mig är feminism att kvinnor också är människor, och så såg jag ordet ”människa” och insåg att det innehåller ”man” (”män” i plural). Och kom på att vi kan väl kalla oss ”HÄNiskor” istället?

Ett annat exempel är ordet ”Historia” som på engelska blir ”History” det vill säga ”his story”, hans berättelse. Det räcker att ha gått i grundskolan för att veta att historieböckerna från pärm till pärm innehöll årtal, krigsslag och härförare, manliga härförare. Avsaknaden av kvinnor i en genomnsittlig historiebok för högstadiet skulle lätt kunna ge elever intrycket att kvinnor var en nymodighet som uppfanns först på 1900- talets senare hälft. Har ni hört talas om ”herstory”?

Det finns många fler exempel ”så gör man” och så vidare, jag tror ni fattar min poäng. Språket definierar, Bordieu talade om symboliskt våld, Focault om den diskursiva och konstruktivistiska makten. Berit Ås talar i samband med sina härskartekniker om hur man talar om män och kvinnor på olika sätt, och att det ofta när det gäller kvinnor är på ett nedsättande vis. Kvinnor ”kacklar som höns”, medan män ”talar resolut” exempelvis. Kvinnor är hysteriska, män har pondus. And it goes on and on.

Jag kan förstå varför människor blir upprörda över ordet ”hen”. Det okända skrämmer ibland. Jenny Strömstedt skriver utmärkt och fint om varför varken Blondinbella eller någon annan behöver vara rädda för det lilla ordet ”hen” i dagens Expressen. Det är bara ett litet ord, en enda stavelse. Men med så mycket potential för förändring. Positiv förändring. Klart folk blir rädda. Världen skulle ju kunna bli en bättre plats. ❤

2 thoughts on “HENiskor?

  1. Vet inte om du läst eller hört talas om boken Egalias döttar av Gerd Brantenberg, men där har de vänt på hela samhällsstrukturen och även den patriarkala språkstrukturen i boken. Trots att de är en satir är det en fantastisk bok!

  2. Jo jag kom i kontakt med den på en kurs i sociologi, vi fick läsa ett utdrag. Blir sugen på att läsa hela nu, tack för tipset, hade glömt av det!

Kommentera

