Den feministiska Bridget Jones

Både Lady Dahmer och Brunheten skrev här om dagen om varför filmen ”Dirty Dancing” är feministisk, vilket jag till stor del kan hålla med om. Jag i min tur skulle vilja påvisa hur feministisk Bridget Jones är. Jag och min ena syster konstaterade att vi aldrig kan se Bridget Jones för många gånger, we just can´t get enough of Bridget!

Min analys rör båda filmerna. Här är mina argument:

Bridget Jones håller mycket väl i Bechdel testet då:

1. Det finns gott om namngivna kvinnliga rollfigurer (Bridget, Jude, Shaz, Natalie etc)2. som pratar med varandra (mycket och ofta)

3. och som pratar med varandra om något annat än män (de pratar t. ex om Bridgets matlagning, om hennes jobb etc) Och det faktum att hon har ett tajt kompisgäng bevisar att hon har ett liv med nära relationer där hon kan få stöd i livets med- och motgångar- med eller utan man.

Bridget har en traditionellt kvinnlig/tjejig framtoning och klär sig i kjol, pasteller och talar med med liten späd röst, hon är ängslig och bekräftelsesökande och väntar på Mr Right/Mr Darcy. Hon läser också självhjälpslitteratur om hur man ska hitta en man.

MEN: hon har samtidigt fuck you attityd. Bridget tror i grunden gott om andra men när hon få erfara att andra inte alltid vill henne väl ger hon tillbaka, exempelvis:

När hon säger upp sig från jobbet och alla på kontoret hör och ser när Daniel Cleaver blir tvungen att be henne om ursäkt.

När hon inser att Daniel Cleaver fört henne bakom ljuset ang. Mr Darcys fru.

Självhjälpsböckerna åker i papperskorgen när hon gett upp hoppet om att hitta en man (och byts i och för sig ut mot nya)

Dessutom: Bridget blir utsatt för all möjlig chauvinistisk skit så som på nya jobbet och reportaget från brandstationen, att andra (smala, och därmed ”mer värdiga”) kvinnor talar nedlåtande till henne (Mr Darcys assistent i första filmen, Daniel Cleavers amerikanska assistent/flickvän). MEN hon låter sig inte knäckas utan bryter ihop och kommer igen! (Precis som alla kvinnor får göra för livet är inte alltid så j-a lätt!)

Dessutom är hon en bra person som gör shyssta saker för andra trots att hon själv kämpar med egna problem: t. ex i det thailändska fängelset ger hon push up BH:ar till alla de andra kvinnliga internerna- eftersom de lider brist på wonderbras. Trivialt kan man tycka, men jag vet bara att utan (rätt) BH skulle jag ha väldigt svårt att tackla min dag. (Jag skulle vara alldeles för distraherad, och andra med är jag rädd.)

Så, för att summera: Bridget Jones har helt klart feministiska företräden. Och jag vill slå ett slag för att även den ”vanliga” och ”tjejiga” tjejen får vara både kvinnlig och feministisk förebild, inte minst för att slå hål på den seglivade myten om att en feminist är en visst typ av kvinna. Det är fel. Feminister kommer i alla skepnader. Det är liksom poängen med feminism som jag ser det: att alla kvinnor ska få vara just så som de är och vara respekterade för det.

bridgetjones

4 thoughts on “Den feministiska Bridget Jones

    • Ja jag håller med dig, även om jag anser att det finns igenkänningsfaktor. Men man hade ju kunnat tänka sig en film där den kvinnliga huvudpersonen först tampas med till kroppshat och sedan genomgår någon form av frigörande förändring där hon kommer ut på andra sidan INTE smal och nystylad utan likadan som innan fast med kärlek till sig själv med den kropp hon har.

  1. Jag upplever att Bridget gjorts mycket mer ”fjompig” i filmerna än i böckerna… Vilket jag tolkar som ett sött att göra henne mer kommersiellt gångbar.

    • Ja det kan nog tyvärr vara så. Finns ju definitivt en sådan tendens när böcker bli film generellt sett. Ett annat exempel är ”One day” av David Nicholls, både jag och min (feministiske) man och typ alla jag känner ÄLSKADE boken. För att Emma var en vanlig, mänsklig tjej. Men i filmen blev hon mest fjompig som du säger.

Kommentera

