Feminister som hackar på sina medsystrar

I måndagens DN skriver Hanne Kjöller i sin krönika med titeln ”Mammarollen- E som i ego” om Lotta Stämmes dokumentär ”L som i lycka”. Eller sågar den snarare mitt itu.

I filmen figurerar tre kvinnor, filmaren Lotta själv som har 3 barn, man, karriär- ”allt” som hon uttrycker sig. Sedan är det hennes tre väninnor: Katarina som har flyttat ifrån man och barn för att hon ville utbilda sig färdigt och bo i en storstad, Marika som valt bort karriären för att vara mamma på heltid och Linda som bor i Paris och lever obunden och barnlös.

Jag kan också provoceras av en de av de värderingar som skildras i filmen: att välja att ”ha allt” klingar lätt ”stress” och ”utbränd” för mig. Att flytta 100 mil ifrån sina barn har jag svårt att föreställa mig, dels för att jag inga barn har själv men också för att jag har svårt att föreställa mig att det är något jag skulle kunna göra. Man sätter väl barn till världen för att man vill vara med dem- eller? Och leva utan partner och vara fri som fågeln är också ett scenario jag har svårt att se mig själv i, då jag levt i en relation i 9 år nu. MEN poängen är att jag inte är någon av kvinnorna i filmen. Jag är jag. Och vilken rätt har jag att döma andra för deras livsval? Men Kjöller verkar inte ha några problem med det.

Däremot kan jag känna igen mig i kvinnornas tankar och funderingar: har jag valt rätt? Vad ska jag prioritera i tillvaron? Skulle jag bli lyckligare om jag gjorde på något annat sätt eller något helt annat än det jag valt? Kjöller däremot dömer kvinnorna och kallar dem egocentriska och förlöjligar hur Lotta i slutet av filmen summerar att hon inte tänker välja bort utan bara sänka sina krav. Men kanske är det rätt för just henne? Kanske är det ett steg i riktning mot att bli gladare och nöjdare? Om något ser jag detta att Lotta har och gör ”allt” som ett symtom på de krav som dagens kvinnor har på sig: att vi ska lyckas jonglera allt: karriär, relationer, barn, en meningsfull fritid, ett vackert hem alltmedan vi hinner med att gå till gymmet och hålla och snygga och fräscha och glada. Tills vi brakar rätt in i väggen. Eller sänker våra krav.

Katarina lämnar förvisso sina barn men ett av dem flyttar till henne under filmens gång och detta är något som gör henne otroligt glad och lycklig. Men det nämner inte Kjöller ett ord om. Den enda som inte får ta emot några smällar är Marika. Hon som helt valt bort ett eget arbete för att vara på heltid min sina barn. Det tycker jag är väldigt intressant. Däremot skriver hon: ”Det hade kunnat bli intressant om Marika, som blivit sviken av sin mamma för 30 år sedan, hade samtalat med Katarina som sviker nu. Och om möjligen någon minut av programmet hade ägnats åt begrepp som plikt, ansvar och andra människor i stället för de 60 minuter som ägnas åt lust, lycka och jag, jag, jag.” Men kanske handlade dokumentären om just det lilla andningshålet där funderingar kring lust, lycka och jag får finnas?

Jo jag har märkt att vissa kvinnor i en viss generation gärna hackar på yngre kvinnors livsval- inte ska de få ha kakan och äta den, det kan de helt enkelt inte gå med på. Jag anar en underton av bitterhet, missunnsamhet. Och nej jag anser inte att man kan ha allt- jag håller med Linda där: att man alltid väljer bort något för att välja något annat. Och att det är OK. Men min värld berikas av oliktänkande och att se hur andra gjort, och även om jag inte skulle välja det själv, så breddar min horisont. I min värld är de personer som inte har något bättre för sig än att hacka på andra rätt sorgliga figurer. Och elaka dessutom. Och någonstans tycker jag det är ännu värre när de som gör det kallar sig för feminister men samtidigt alltid finner tid för att hacka på sina medsystrar. Medsystrar som bara gör så gott de kan.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra heter det ju …

Kommentera

