Guldkorn 2: ”Men du kan ju gå sönder!”

För ett antal år sedan tränade jag thaiboxning på ett kampsportsklubb. Jag blev sugen på att prova efter att ha tränat krav maga,en israelisk stridsteknik. (Fear me, jag kan döda folk med bara händerna. Inte.) Jag tyckte boxningsbiten var det roligaste så bestämde mig för att köra thaiboxningen istället.

I början av terminen var det säkert 1/3 tjejer. Mot slutet bara jag och en till. Och jag tror det berodde mycket mer på macho stilen på klubben och tyvärr bland flera av tränarna, än på att thai boxning skulle vara för tufft för kvinnor. Jag anser att det i mångt och mycket är en myt att tjejer inte skulle klara samma fysiska utmaningar som killar, det sitter mycket mer i könsroller och förväntningar.

Hursomhelst. Trots gangsterrap med texter om tjejers bakdelar och våldtäkt så höll jag ut hela terminen. Men droppen var när en av tränarna skulle visa en ny teknik och ville ha en frivillig. Jag tyckte han pekade rakt på mig så jag tog ett steg fram. Men då tittade han klentroget på mig och sa: ”Nej inte du, du kan ju gå sönder!”

Och så såg jag hur den största killen i gruppen (100 kg +) klev fram bakom mig. Jag blev helt mållös. Många är de bitska fuck you right back- svaren jag formulerat i mitt huvud i efterhand. Men just då fick jag inte fram ett ljud. Inte ens det självklara: att jag valt att vara där och alltså tog risken. Att gå sönder om det skulle vara så. Och ingen annan sa något heller om vilken otrevlig, respektlös och sexistisk sak det var att säga.

Efter detta tappade jag lusten att träna där. Jag borde ju ha hittat mer fighting spirit, att bevisa för honom att han hade fel. Men allt sammantaget så hade jag inte lust att vara i den miljön mer, det kändes för destruktivt.

Vilket är jättesynd, för flera av instruktörerna var peppiga och bra och visade att de förväntade sig att jag skulle göra mitt yttersta precis som killarna, det vill säga gjorde ingen skillnad mer än att vissa saker behöver justeras utifrån anatomi så som att tjejer har bröst som naturligtvis inte får ta skada, medan mäns känsligaste kroppsdel är könsorganet. Men att som tjej träna en mycket krävande sport och utanpå det dessutom behöva ta diskriminering varje gång det är bara för mycket. Jag tycker att sporten kan ta lärdom av det, att tjejer inte ska behöva ”ta seden dit de kommer” utan att alla ska känna sig välkomna. Vi tränade ju i unisexgrupper så konstigt att det var machonormen som gällde?

Detta får mig att tänka på det här med att få eller inte få uppmuntran i det man gör och hur det påverkar vad man väljer att satsa på. Jag hade kanske hållt i med boxningen om jag inte utsatts för all denna sexism och machostil. Och åt andra hållet, en kille som t. ex vill hålla på med dans kanske slutar för att han blir hånad. För mig är detta en sådan central del i varför jag är feminist. Inte för att vi alla ska vara lika, för vi är alla unika. Men att vi inte ska förvänta oss mer eller mindre eller det ena men inte det andra bara beroende på vad vi har mellan benen.

4 thoughts on “Guldkorn 2: ”Men du kan ju gå sönder!”

  1. När jag var 16-17 år så tränade jag också thaiboxning. Det var andra gången för mig, hade kört nästan en hel termin några år tidigare men nu hade jag bestämt mig för att satsa ordentligt.
    Kommer till träningslokalen tidigare en dag eftersom jag inte orkade åka hem i mellan (bussförbindelserna var inte de bästa) och eftersom jag visste att tränaren (man, 35+) skulle vara där då han brukade massera folk också.
    Väl där så börjar det med att han tycker att jag borde gå med i gruppen för taekwondo istället och försöker övertala mig till det. Jag var inte intresserad av detta men kom bara med något halvmesigt nej.
    Sen kommer han med en träningsdräkt för taekwondo som han tycker jag ska prova. Okej tänker jag, kan ju alltid PROVA den. Så går och sätter på mig den i omklädningsrummet.
    Tillbaka i gympasalen så ska han hjälpa mig knyta snöret i byxorna. Right, är inte 5 år men whatever, vi brukar kramas och vara allmänt familjära.
    Vi snackar lite mer (jag minns inte riktigt, 5 år sen nu) och sen så ska han ge mig en kram eftersom han ska åka och hämta sina barn. Det slutar med att han kysser mig på läpparna och tvingar in sin tunga i munnen på mig.
    Sen säger han hejdå och drar typ.

    Jag blir helt förstörd, ringer min mamma och drar därifrån. Hon hämtar mig och sedan ringer min mobil 3-4 gånger under kvällen, då är det han som ringer och undrar ”var jag tog vägen”. Mor svarar och förklarar att jag tog illa vid mig och han svarar ”att jag ska inte ta det så, vi är så öppna här”.

    Ja, jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men när jag läste ditt blogginlägg så kände jag för att dela med mig.

    • Tack för din långa kommentar och för att du delar med dig av din erfarenhet. Vilken vidrigt typ och att han hade mage att kalla det att vara ”Äppen” när han trakasserade dig sexuellt!! Anmälde du honom? Och hur gick det med thaiboxningen sedan,fortsatte du? Kanske inte på den klubben men någon annanstans? Usch jag blev verkligen upprörd när jag läste din text! Hoppas detta inte är jobbigt för dig fortfarande idag? Kram och tack igen!

      • Anmälde inte honom, försökte bara glömma bort det. Fick höra från andra håll senare att detta inte var första gånger, att han tydligen tryckt upp en vuxen kvinna mot en vägg etc. Aldrig hört att han blivit anmäld dock, tyvärr.
        Blev ingen mer thaiboxning för mig, slutade träna och började äta istället xD

        Och inte direkt jobbigt längre, har inte tänkt på det på länge. Mest grämt mig över att jag gav upp träningen, för en gångs skull var jag verkligen inne i det.

        Dock har det tagit mig tills nu att inse att det verkligen var sexuella trakasserier. Nog för att jag såg honom som en ful gubbe som definitivt gjorde något fel, så var det åter igen det här om att ”man får skylla sig själv” lite. Mor sa definitivt inget sådant, hon var på min sida helt, även om hon inte gjorde något stor grej av det. Önskar nästan vi klampat ner till polisstationen direkt såhär i efterhand, men men.
        Var mer jag själv som skämdes över grejen, men förstod inte varför.

      • OK jag förstår. Jag har all förståelse för att du inte anmälde, har själv varit med om saker som var helt otillbörliga men som ung tjej kan man vara så osäker och när vuxna som man har förtroende för och som i ditt fall var i en auktoritär situation gentemot dig utnyttjar detta är bara oförlåtligt!

Kommentera

