Det sämsta med sommaren …

Kanske är en opepp titel så här en fredagseftermiddag, men jag måste baar få dela med mig av en grej som hände tidigare idag.

Det bästa med sommaren är att det är ljust, varmt, soligt, lätt, härligt. Man kan klä sig i shorts utan att frysa, få nya fräknar och vara ute i naturen massor. Man kan plocka bär alldeles gratis och äta direkt från busken. Man kan ha picnic och bada utomhus och allt annat möjligt mys. Man kan hänga på utomhusserveringar och föra filosofiska samtal med människor man gillar. Man kan cykla utan att förfrysa händerna. Och så vidare.

Det sämsta med sommaren är att även människor jag inte gillar kryper fram ur sina hålor och från bakom sina stenar. Människors som inte har någon hyfs. A- lagare på bänkar till exempel. Idag när jag promenerade glad i hågen i solen mellan Olivedalsgatan och Järntorget pratandes i telefon med en vän upptäckte jag att 3 alkisgubbar som satt uppradade på en bänk ropade efter mig. Jag var ju upptagen i mitt telefonsamtal och förväntar mig inte att bli ropad på att folk, i det här fallet gubbar, jag inte känner. Men när jag vred på huvudet såg jag hur de förväntansfullt tittade på mig och sa ”Men titta på gubbarna då!” Jag riktade blicken framåt igen och fortsatte gå, samtidigt som jag gav dem fingret bakom ryggen.

Men åh vad trött jag blir! Detta är baksidan med sommaren, att troll som borde stanna under sina stenar kommer ut i ljuset (men tyvärr inte spricker!) och trakasserar förbipasserande och gärna sådana av kvinnligt kön, så som jag. Att man inte kan få gå nedför en gata i sin egen stad utan att bli utsatt för kommentarer eller rop!

I sådana situationer tänker jag: oj är detta inte Sverige 2013? Världens mest jämställda land. Eller har jag hamnat i en tidsmaskin? Då är jag benägen att svara på frågan i Kobras avsnitt ”Behövs männen?” att nej definitivt i sådana män. Och fast jag vet att det är fel så blir det så att jag reflekterar över mitt utseende och min kropp: hur är jag klädd idag, hur för jag mig, är det någonting med min kroppsform … ? Fast att jag vet att de ligger ENBART hos dem. För liksom JAG kan ju hantera att se en läcker kille på stan utan att busvissla eller ropa ”hej goding kan du vicka lite mer på rumpan för mig?” eller vad man nu skulle kunna säga. Vad jag tänker inne i mitt eget huvud och vad som kommer över mina läppar är liksom två skilda saker.

Men för vissa personer (gubbar) verkar det finnas en icke avstängningsbar direktlänk mellan hjärna och mun som gör att alla tankar av det här slaget bara måste ut genom munnen. Och jag undrar bara: tror de verkligen att jag har något intresse av att blir ropad på av tre stinkande fyllon på en bänk? Tror de att det ska göra mig glad? Jag vill inte bli ropad på av snygga karlar heller, make no mistake. Men min poäng är att DERAS (alltså alkisgubbarnas) attraktionsstatus jämfört med min inte på något sätt är ekvivalent. De är: gubbar, stinkande, tjocka, alkoholiserade, lata jävlar som sitter på en bänk och häcklar okända kvinnor som går förbi. Jag är: inte någon skönhetsmiss men ändå skapligt fräsch, skapligt ung, välutbildad, intelligent, vettig och trevlig (oftast) människa. TROR de verkligen att det skulle kunna bli något där? Att jag bara skulle tvärtnita och gå över till dem och ba: ”Nej men hej, vad kul att du lade märke till mig, nu känner jag mig så jävla bekräftad. Ska vi gå på en date” ?! Kanske ska ha det som taktik nästa gång. Fast tyvärr tror jag att sarkasm är bortkastad på deras hopskrumpna hjärnor.

Ville bara dela med mig av det. Ha en skön helg allihopa. Jag ska jobba imorgon men slappa som fan ikväll och på söndag. (Försöker peppa upp mig att det inte är så illa att jobba en lördag fast jag avskyr det egentligen. Men jag får ju OB- tillägg. Sluta gnäll nu var tacksam för att du har ett jobb osv.)

Kommentera

