Funderingar i en toalettkö

toa_upptagetInspiration till genusanalys finnes i de mest oväntade situationer. Som nyss när jag var på stan och behövde gå på toaletten. Centrums mig veterligen enda gratistoalett ligger i Arkaden, så dit styrde jag kosan. När jag rundade hörnet till toaletterna ser jag en ringlande kö av tjejer och kvinnor, i alla fall 7-8 stycken. (Så ganska ringlande i alla fall) Utanför dörren in till damtoaletten. Och jag vet att det finns fyra toaletter där inne. Och dörren öppnas typ aldrig med någon som kommer ut. Jag är rätt nödig och blänger surt framför mig och jag är på vippen att muttra: ”Vad f-n GÖR de där inne?”

Fast hejdade mig för jag vet ju svaret. Och inte är det kissa som tar sådan evig tid. Det är det kvinnliga könets förbannelse, att vi bara ska/måste lägga ned så mycket tid på vårt yttre, och dessutom låta andra (nödiga!) kvinnor vänta. Inte konstigt att den där myten om att kvinnor inte hjälper varandra finns- för ibland stämmer den ju! (Även om av merparten skulden ligger hos patriarkatet som dikterar att vi ska göra oss behagfulla för alla andra och allra mest mannen.)

Efter en stund kommer en man som glatt gör påståendet: ”Oj vilken kö! Men inte in dit väl?” och pekar på dörren med ett ”H” för herrar på. ”Nej” svarar någon i kön. Jag står längst bak. Jag överväger att dra någon vit lögn om urinvägsinfektion eller dylikt för att få gå före, men släpper det med. Vi sitter ju alla i samma båt här får jag påminna mig. Inte tappa humöret, inte vara ego heller. Räknar tyst till tio.

Så blir en toalett ledig inne på herrarnas och en kvinna slinker in där med ett ”Äntligen!” De som står bakom henne ser smått chockade ut. Själv känner jag mig som en idiot som inte köar på båda. Det är ju hur löjligt som helst den här uppdelningen. Och för att ytterligare understryka det orimliga och onödiga i det hela så finns dessutom en dörr där det står ”U”. En kvinna undrar ”Vad betyder det?” (Och jag ba facepalm inom mig. Inte så snällt kanske men förmildrande omständigheter är att min blåsa höll på att sprängas). Någon annan med mer människokärlek och tålamod svarar henne ”Urinoar.”  (Skälet till att jag drar mig för att gå på herrtoaletten är för att jag för några år sedan under Göteborgskalaset nästan hamnade i slagsmål med en kille som var YTTERST provocerad av att jag och min ena syster köade till herrtoaletten. Han ville veta mitt ärende där inne, om jag skulle ”bajsa” etcetera. Jag antar att han ville veta hur länge han skulle behöva vänta på mig, för annars är det ju en direkt ofin fråga som man definitivt inte ställer till en dam.)

Till slut blir det ledigt och jag får gå. Men åh vad irriterad jag blir på sådant här! Förnedrande är vad det är! Så jag vill uppmana alla som designar offentliga toaletter att 1. gör dem till unisextoaletter i sann jämställdhets- och svensk anda eller om det av någon outgrundlig anledning inte går 2. snälla placera inte speglar och tvättställ inne i båsen utan utanför. Ställen som har det så minimerar väntetiden utanför toaletten med hästlängder. (Till exempel trevliga restaurangen Bee här i stan. Och det känns ju trist att anta men det är förmodligen för att det är ett ställe med hbtq- inriktning.) Nu blev jag trött- igen!

 

Bild lånad från fotoakuten.se

Kommentera

