Män i kjol

Nej men ser man på, rätt vad man surfar iväg på nätet så hittar man något inspirerande. Ett antal tågförare som kör på roslagsbanan har gått över till kjol i sommarvärmen. Shorts tillåts inte av arbetsgivaren men kjol går visst bra, och varför skulle då inte även män få bära kjol?

Jag hoppas få se fler män i kjol i sommar och i andra sammanhang. De här männen är väl mer nödbedda än modiga kanske- arbeta i långbyxor i värmen är ju förödande. Kjol i rätt längd och modell är ett mycket behagligt plagg att bära och med tanke på kilten och hur män klädde sig ”förr i tiden” tycker jag det är märkligt att det är ett så ”kvinnlig” laddad plagg som män oftast inte vågar bära.

Vi kvinnor å andra sidan har ju kulturellt sett legitimitet att bära både kjol och byxor och ”boyfriendfit” är en väl etablerad modeterm. Så varför inte ”girlfriendfit”? Min man till exempel skulle lätt kunna låna flertalet av mina kjolar och kom han bara över den där lilla detaljen med att kjol är ”kvinnokläder” så skulle han säkert snart upptäcka de många fördelarna med kjol. Luftigt för att nämna en, en klar bonus om sommaren.

En annan sak som skulle kunna förändras är detta med alla män som ska bräsa så ofantligt med benen i kollektivtrafiken. En kjol gör att man inte 1. behöver göra det och 2. det ser helt enkelt inte bra ut. 😉 Kanske är manligt kjolbärande en väg till ett mer jämställt samhälle OCH kan göra att det blir mer utrymme i offentliga utrymmen. Vad säger ni? Ska vi utmana våra partners/killkompisar/fäder etcetera att ta på sig kjol i sommar?

(Men i USA verkar somliga inte vara redo för kjolklädda män. Fråga mig inte hur jag hamnade på den siten men Will Smiths son Jaden blev omskriven för att han bar ” minidress and legging.”)

(En annan uppenbar sak är hur män bara får sitt yttre/sina kläder uppmärksammade om de avviker från manligthetsnormen, medan vi kvinnor (och i synnerhet de i offentligen) i princip ALLTID blir det. Men det är därför vi behöver bryta normer!)

4 thoughts on “Män i kjol

  1. Island lär vara mest jämställt. Är det inte dags snart att skruva ner uppmärksamheten på män i kjol. Behöver ju inte vara så mycket märkvärdigare än nåt annat. Kjolar är behagliga och ofta vackra. Nån gång kan de t o m vara opraktiska.

    • Jaha intressant. Får åka dit och utforska saken närmare. Och ja jag håller med dig om att män i kjol inte är någon särskilt big deal, var heller inte syftet med inlägget att skruva upp uppmärksamheten. Är dock nyss hemkommen från Barcelona där jag bevittnade hur en kille i klänning och högklackat blev häcklad av andra män på gatan. Så i många länder verkar det fortfarande vara en stor provokation tyvärr med crossdressing.

  2. Jag välkomnar dina synpunkter. Det jag menade att folk i allmänhet alltför ofta tar det som något mera uppseendeväckande än vad behöver vara.Själv blir jag mycket sällan negativt bemött, oavsett miljö. För tio år sedan glodde många, idag inte så ofta. Kritstrecket mellan manligt och kvinnligt har trots allt blivit något svagare med åren, vilket förhoppningsvis leder till ett mera avslappat och naturligt umgänge.

    • 🙂 Tonfall på internet kan ibland vara svårt att höra. Och jag håller med om att här i Sverige har vi ändå kommit någonvart med de här sakerna. Både tack vare lagstiftning och politiskt stöd, men också för att människor vågar uttrycka sig och vara som de är.

Kommentera

