Män kostar kulor

Den stackars arga amazonen måste ju sköta sitt day job och inte bara vara arg och amazonlik tyvärr. Därav lite glesare mellan inläggen. Hjärnan smälter och dör på day jobbet. Men jag kan bjuda på en kort reflektion jag gjorde på väg hem igår då jag åkte via Avenyn. Där var fullt av poliser överallt. Och jag ba: ”Oj undrar om det hänt något?”

Så kom jag ju på: det var fotbollsmatch på Nya Gamla (whatever!!) Ullevi igår kväll. Och därav alla poliser i piketbussar. De skulle helt enkelt ta hand om alla fotbollsbusar. Efter några hållplatser hade jag det, en knivskarp analys ur en rätt mossig (dayjobs fel) hjärna: Män kostar samhället en jävla massa pengar.

Så här tänker jag: det är mestadels (uteslutande?) män som är fotbollshuliganer och bråkar vid fotbollsmatcher. Det är män som står för merparten av alla våldsbrott. Och till råga på allt så är det dessutom män som kissar ned hela stan under sommarhalvåret (men vi får ju verkligen hoppas att Göteborgs stads satsning på nedsänkbara (!) pissoarer ska motverka detta problem. (För annars vore det ju ett väldigt slöseri med skattepengar och sådana lägger vi ju redan enorma summor på just män.)

Kort sagt: män är en jävligt kostsam historia. Ska vi inte ta och avskaffa dem en gång för alla? För män är ju trots allt bara en social konstruktion, så hur svårt kan det vara liksom? Säkert inte svårare än att en kvinna skulle kunna lista ut hur.

Kommentera

