Genusvykort från Barcelona

Jag är nyligen hemkommen från en knapp vecka i Barcelona. Det var mitt första besök där, så gissa om jag blev lite överväldigad. Men också förtjust i denna kontrasternas stad. Men även om jag hade semester så åker ju inte genusglasögonen av, och jag erfor och bevittnade lite saker som gjorde mig beklämd/chockad/irriterad/förvånad/road:

1. En kväll när vi var på väg tillbaka till hotellet märkte vi plötsligt hur en person framför oss blev häcklad av vad som förefall vara främmande män. De skrek saker som vi inte förstod åt personen, men det var tydligt att det inte var trevligheter. Personen bar klänning och högklackat och jag tänkte att: ”Fan vad otrevligt att ofreda kvinnor på det där sättet på öppen gata.” (Lika illa på stängd gata så klart, men ni förstår vad jag menar- respektlöst!) Efter en liten stund händer samma sak igen. Personen vänder lite på sig så att jag ser dennas profil. Då ser jag att det är en man. Och då förstår jag ju. Min kille säger på engelska att ”Du har i alla fall vårt stöd” men personen i fråga skyndar sig förståeligt därifrån. Nu kan jag inte uttala mig om personen i fråga vara en CIS-  person, och/eller homosexuell bara gillade att klä ut sig eller vad det nu var, men homosexualitet är lagligt i Spanien sedan 2005, och jag utgår ifrån att lagen även innefattar andra sexuella läggningar och sexualiteter som inte är hetero.

2. En annan händelse var i en toalettkö i Park Guell (naturligtvis, toalettköer är min nya specialitet!) Kön till damernas är kilometerlång. Till herrarnas är det ingen kö. Jag frågar min man när han kommer ut därifrån om det är pissoarer där inne, för jag vill ju liksom inte störa någon man eller bli utsatt för ofrivillig syn av främmande mans snopp. Han säger att jo, men det är ingen där just nu. Så jag skyndar mig in, gör det jag ska och går ut igen. På vägen ut står en man med ryggen mot mig vid pissoaren. När jag hastar förbi ger han mig en förvånad blick.

Däremot flertalet av kvinnorna i den långa kön blänger järnet på mig när jag går förbi. Jag önskar att jag kunde nog med spanska för att säga: ”Alltså bläng inte på mig, det är ju ni som är suckers som hellre står i kö och får ont i blåsan än att kissa på en gång! ”Jag misstänker att jag faktiskt undermedvetet för en liten kamp mot detta med separata toaletter, eller helt enkelt mot allmän dumhet, som till exempel att köa länge när man kan slippa att köa alls. Jag tycker flertalet frågor som finns i genusfältet egentligen handlar om saker och ting som är dumheter av tradition och vana, och sådant har jag aldrig haft något tålamod med. Livet blir så mycket enklare när man hoppar över sådant.

3. Sedan var vi på en fantastisk sushirestaurang (sushi to die for och inte särskilt dyrt heller) där jag tog fram kortet för att betala. En av kvinnorna vid bordet intill stirrade på mig som att jag tagit upp något VERKLIGT chockerande ur plånboken som jag vet inte en dildo eller en giftorm. Skumt. Det är ju bara ett VISAkort. Väldigt praktiskt när man ska betala för sig.

4. I flera av gränderna och på de små torgen nära vårt hotell skedde prostitutionen helt öppet. I Spanien är det tydligen lagligt att prostituera sig så länge ingen annan än en själv tjänar på det. Sedan om det efterlevs, det vet jag inte, men jag hoppas ju att det ska göra att man är hård mot de som ägnar sig åt trafficking och liknande. Oavsett blir jag alltid så ledsen när jag ser kvinnor som säljer sina kroppar för pengar, för mig är det på något sätt den värsta manifestationen av vad marknadsekonomi eller för den delen valutaekonomi överhuvudtaget gör mot människor. En kväll såg jag en kvinna iklädd minimal glitterklänning och klackar som jag inte kunnat gå i om så mitt liv hängde på det. Rätt vad det är ropar en liten kille: ”Mama!” efter henne, varpå hon vänder sig om och ler. Kanske hade hon bara en något extrem klädstil, men sättet hon rörde sig på fram och tillbaka över torget indikerade ju tyvärr något annat.

5. Ja och så såg vi en utställning på Barcelonas Moderna museum med en kvinnlig konstnär som heter Eulalia Grau som med hjälp av collage/popkonst- stil förmedlar tydlig kritik mot patriarkatet. De grep verkligen tag i mig. Den här till exempel: eulalia-grau

Bild lånad från: terradeningu.com

Annars var det jätteroligt i Barca och lite likt Göteborg men ändå inte. Rekommenderar verkligen att du åker dit om du inte varit där. Cykelvänligt också, även om det inte direkt finns cykelvägar som det gör här hemma. Man får se sig för och ta lite plats så går det fint. Hoppas ni har en skön sommar!

 

Kommentera

