Småländsk strandspaning

Girl_with_red_flowered_bikiniJag är lite smått inskränkt på semestern när det kommer till att ha koll på vad som händer i världen rent genusmässigt. Så ni får hålla till godo med små vardagsbetraktelser ur min omedelbara verklighet. Som igår till exempel. Jag besökte playan här på orten igår och badade och ”solade” (med min hy blir det ju såklart iklädd hatt, solglasögon och långärmat, samt spf 30). Vattnet var ”uppfriskande” (läs fick ont i revbenen så kallt var det. Och mina revben ligger rätt djupt inbäddade. Så ni kan ju tänka er graden av uppfriskning).Men det var ändå gött (som vi säger i Göteborg) att bara ligga på en filt och slappamed mina favoritsysterbarn, min storasyrra och min karl. Äta glass, småprata och läsa bok. Det som dock var varken skönt eller särskilt uppfriskande var vissa mäns stirrande.

Alltså jag vet att jag tagit upp detta förut och somliga kanske börjar tänka ”Tror hon verkligen att hon är guds gåva till männen eller jordens åttonde underverk eller något??!” Det tror jag då rakt inte. Jag är ju en rätt vanlig kvinna i en rätt vanlig ålder med en rätt vanlig uppsättning bröst, rumpa, lår etc. Ändå detta stirrande. Och jag menar specifikt män med frugan bredvid sig på strandmadrassen som ändå helt öppet stirrar när jag går förbi. Gärna med några småbarn lekande i vattenbrynet.

WTF liksom? Stirra på kvinnan bredvid dig istället som du kanske rengav svurit inför gud alternativt staten att älska och som fött dina barn. Stirra lystet på hennes behag och ge henne gärna en opassande sexig komplimang. Det kanske hon skulle bli glad av. Definitivt gladare av det än av att du stirrar på mig och alla andra kvinnor i närheten. Skärpning äcklon! (Annars kanske jag tappar min glass i ditt knä …  Oops liksom, man är ju lite sådär fumlig bikinibrud änna … )*

* Men tror nu inte för allt i världen att Småland är värsta evil residence of patriarchy. Småland är Astrid Lindgren, förtrollande grönska och spontant blåbärsmellanmål mitt under joggingturen. Grillaftnar och Midsomer murders och mys med min stora, bullriga klan. (Aka La familia) Rabarberpaj och sommarkantareller och häng på gräsmattan med bokläsning och småprat. Men som ni vet lurar ondskan även runt vitmålande knutar, he he. Girl_with_red_flowered_bikiniBild lånad från wikipedia

Kommentera

