Våldtäkt finns inte

i alla fall inte i Dubai. Den senaste åren har flera våldtäkter av kvinnor i Dubai uppmärksammats. Eller som rättsväsendet i Dubai skulle säga ”sex utanför äktenskapet.” I Dubai finns nämligen inte våldtäkt. Istället döms kvinnorna till fängelsestraff, nu senast en norsk 24- årig kvinna som dömts till 1 år och 4 månaders fängelse för ”utomäktenskapligt sex”. Fast hon i verkligheten blev våldtagen av en kollega.

Och jag tänker flera saker:

Hur kan detta förtryck av kvinnor få fortgå i en värld där det pratas så mycket om mänskliga rättigheter? Hur kommer det sig att MÄNskliga rättigheter fortfarande primärt gäller just MÄN? Och vad spelar religionen för roll i synen på kvinnan?

Men mest av allt blir jag bara förfärad och förbannad över att det för vissa män och till och med vissa hela samhällen verkar så enkelt att helt enkelt avfärda ett fruktansvärt övergrepp med ”Det finns inte.” Vad enkelt man gör det för sig då där man sitter i sin maktposition, tryggt förvissad om att ingen kommer förgripa sig på mig på någon toalett och att jag sedan kommer bli utsatt för ännu ett övergrepp av ett så kallat rättsväsende som överhuvudtaget inte skyddar mig från att bli utsatt för övergrepp eftersom dessa inte betraktas som ett brott.

Och det är nog hur enkelt det förefaller som skrämmer mig mest. Att det finns män (-iskor?) som kan både våldta och förneka våldtäkt av kvinnor utan att blinka, utan att skämmas, utan att ens tycka att det skett något som är fel- eller förlåt mig, från hans sida vill säga. Kvinnan har ju gjort fel, eftersom hon haft ”sex” utanför äktenskapet. Jag skulle bara vilja fråga den mannen eller det rättsväsendet: ”Vilket sex?” Och ”Vilket jävla äktenskap?!” Sex är en frivillig handling mellan individer. Våldtäkt är en våldshandling. Inte beskyller man rånade eller misshandlade män för att de ”bjudit ut” sig och/eller sina plånböcker till tjuven och kastar dem i fängelse. Hävdar att de haft plånboken där den inte får vara eller gått på en gata de inte borde gått på. För då får de skylla sig själva. Nej. Det är alltid kvinnorna som har sig själva att skylla för mäns vidrigheter, som får ta ansvar för när de lever ut sina perverterade drifter. Naturligtvis. Och vad ”äktenskapet” anbelangar så är det ju tydligt att det är äktenskapet där mannen äger kvinnan och gör med henne som han behagar. Så där existerar naturligtvis inte heller några våldtäkter. För den som är ägd kan inte heller kränkas, tydligen.

Jag tänker också på katolska kyrkan. Där ju pedofili inte fanns. Tills dess att det uppdagades att den var brett utspridd. Hundratals eller kanske tusentals pojkar med sina liv förstörda. Och dubbelt utsatta för att de också tystats. Precis som så många våldtagna kvinnor. Och jag tänker på hur den katolska kyrkan ute i Europa på flera håll så kraftigt bekämpar kvinnors rättigheter och utveckling. Hur de motarbetar fria aborter (en kvinna dog t. ex på Irland förra året på grund av av att hon inte fick behandling för sitt missfall, då den medicinska behandlingen är densamma som vid abort.) skilsmässa och fördömer homosexualitet. Hur de överhuvudtaget har en mycket strikt syn på sexualitet och människors rätt att få vara som de är. Förutom alla pedofilerna de hållit om ryggen då. Det är olika regler beroende på vem du är med andra ord. Ett hyckleri utan motstycke där det faktiskt inte är handlingarna i sig som fördöms, utan människorna som blir utsatta för dem, offren. Maktens män kan göra som de vill. Medan oskyldiga kvinnor och barn får klä skott. Låter som en mycket gammal och evig repris i mina öron.

Och jag kan inte hjälpa att jag undrar om det ligger något där i religionens institutioner som gör att perversioner gror. Märk väl, jag säger inte i religionen i sig utan i de patriarkala stukturer som representerar den. Och jag tänker på synd och skam och hur kvinnan antingen kan vara jungfru eller fallen och ingenting annat. Hon kan definitivt inte vara som mannen. En egen individ som äger sig själv och sin egen kropp, men rätten att göra med sig som hon själv vill. Alltid objektet, aldrig subjektet det är kvinnans lott. Alltid föremål för mäns böjelser, fantasier, perversioner och övergrepp om det nu råkar fall sig så.

Men jag hoppas och tror att det inte är religionen i sig, utan människorna och de som har makten som är problemet. Makt som allt som oftast korrumperar. Jag tror faktiskt inte att krig och övergrepp hade varit särskilt utbrett om kvinnor styrt i världen. Jag tror inte att vi hade begått övergrepp mot män och barn och sedan sagt: ”Det finns inte.” En lika dum och felaktig slutledning som när filosofen Descartes (som också var man) hävdade: ”Jag tänker, därför finns jag till.” Monthy Python fyller i: ”Jag tänker inte” varpå filosofen försvinner med ett poff.

Händelser slutar inte att ske för att vi förnekar dem. Men förnekande gör att de kan fortgå. Därför måste vi alla protestera på alla sätt alltid mot misogyni och förtryck hur det än ser ut. Oavsett om vi bor i ”världens mest jämställda land”  eller i Dubai eller i Pakistan.

Kommentera

