Sexuella trakasserier på jobbet

Det är fredag, och vad passar bättre då än lite sexuella trakassier på jobbet för att liva upp stämningen. Flirta in sig hos damerna och muntra upp dem ordentligt när de har ett sådant monotont arbete. Jojo. Fredagstämningen flödade över idag på min arbetsplats.

På min arbetsplats håller de på och renovera. Det betyder att det springer ”bygg”killar i korridorerna och i lokalerna där vi sitter. Idag när jag och två av mina kvinnliga kollegor skulle gå ut i vårt lunchrum kom en tämligen uppspelt byggsnubbe och sa ”Tjena brudar, välkomna till festen, till vänster har vi dans, till höger är det sprit.” Och vi bara: ”???!!! ”, tittade på honom med avsmak och liksom skrattade så där klentroget som man gör när man är helt chockad av någons tilltag. Ett sådant där skratt som man liksom bara säger orden ”ha ha ha”. Ett avståndstagande ”ha ha ha”. Ja ni fattar.

Och varje gång jag gick ut i korridoren för att göra något eller hämta något detta stirrande. Jag vet inte vad som förvånar mig mest: att den här killen är på VÅR arbetsplats men redan beter sig  som att han äger stället. Eller den höga grad av självgodhet och nonchalans han besitter. Eller att han verkar bli lika exalterad av kvinnlig fägring som en sjöman som varit till sjöss ett halvår. Minst.

Han verkade överhuvudtaget så jäkla nöjd med sig själv och verkade tro att han bidrog till en trevlig stämning. Jag tycker mest det är skrattretande och tröttsamt. Fortsätter de här kommentarerna och blickarna däremot- då tänker jag göra något åt saken. Jag orkar INTE bli sexuellt trakasserad på jobbet. Mitt jobb är tålamodsprövande nog som det är. OCH det är alldeles för varmt. Smockan hänger i luften. Trevlig helg!

Bild lånad från gp.se.

byggarbetare

Byggsnubbarna på bilden har ingenting med texten att göra.

Kommentera

