Huge, fat, perfect

Lady dahmer skriver om hur hon är bjuden på bröllop och våndas för att hon vet att hon kommer att vara tjockast där. I kommentatorsfältet diskuteras snart detta om smal=hälsosam kontra tjock= ohälsosam. Fast sunt förnuft naturligtvis säger att så enkelt är det inte. Sunt förnuft säger också (i alla fall MITT sunda förnuft, när det visar sig) att det inte är OK att värdera människor utifrån hur deras kroppar ser ut. Men det gör vi ju. Hela tiden. Även jag, fast jag inte vill. Och som kvinna har jag ju lärt mig att hur jag ser ut är av stor vikt och intresse för min omgivning. Och därpå följer också att jag värderar mig själv och min kropp utifrån denna mall. Fast att jag inte vill. Och jag kan absolut känna igen mig i Lady Dahmer. Att inte vilja gå på tillställningar för att en är för tjock= ful. Det är sorgligt men sant och jag tror många kvinnor känner igen sig i det.

Men någonstans så bestämde jag mig för att inte fan kan hur min kropp råkar se ut hindra mig från att ha kul! Från att träffa människor, bygga relationer, utforska världen. Det är ju absurt. Min kropp är ju det som jag transporterar mig dit jag ska, inte per definition vem jag är. Jo jag har ju tidigare skrivit om vikten att få känna sig fin, jag vet. Men jag har jobbat med och jobbar med de negativa tankarna i mitt huvud som säger att jag inte är fin av en eller annan anledning. För att mitt BMI inte råkar vara det rådande idealet, för att jag inte är så lång som man ”ska” vara eller har en mage som buktar inåt. (?!) Och det jag försöker ersätta de tankarna med är: jag ÄR fin! Som jag är. Med extrakilon och allt. Vem har sagt att skönhet måste vara likställt med smal? Jag säger inte att det är något fel på att vara smal, verkligen inte, men att begreppet skönhet borde utvidgas till att vara lite bredare än det snäva ideal vi matas med i dagens samhälle. Och framförallt: att vi kan få se ut som vi gör and get on with things already.

Jag känner flertalet vackra människor. Men de ser verkligen inte likadana ut ifråga om kroppsform och anletsdrag. För det som gör dem vackra är allt sammantaget hos dem, vad deras personlighet uttrycker och utstrålar i den kropp de råkar befinna sig i. För mig är det där som skönheten ligger. Jag känner mig vacker om jag tänker goda tankar om mig själv och min omgivning, jag känner mig vacker när jag har förmågan att njuta av livet. Jag känner mig vacker och glad när min kropp mår bra och är stark och kan göra sådant jag vill, som att springa, dansa eller sjunga. Jag försöker lägga mer vikt på hur min kropp känns, för mig, än på hur den tar sig ut för andra. And get on with things, istället för att fastna framför spegeln. Livet är för kort!

Om det där är huge så är jag väl huge då. Huge and beautiful! 🙂

hugefatperfect

bild lånad från felsofokon.hu

2 thoughts on “Huge, fat, perfect

  1. I alla fall mina vänner umgås inte med mig för att de tycker att jag är så himla snygg. Det är något jag försöker komma ihåg när jag inte känner mig snygg nog för sociala situationer.

Kommentera

