Icke- frågan

silvertejptjejer(Upptäckte att jag skrivit homofiler och inte homofober i stycket om männen som inte tyckte att HBTQ var så viktigt. Ber om ursäkt och kan bara hänvisa till att jag på sista tiden drabbats av gravidsenilsyndromet. Jag VET ju skillnaden mellan homofil och homofob och skulle ALDRIG använda det förstnämnda! Bara händerna och hjärnan som felkopplat som så ofta just nu. Pinsamt!) I förra veckan var jag med på ett informationsmöte på mitt jobb, det var första gången för mig då jag nyligen fått ett fast vikariat så lite spännande var det allt. Men mest skönt att slippa ifrån skrivbordet en stund. Olika frågor som rörde verksamheten togs upp, de flesta väckte inte något större engagemang hos mig om jag ska vara ärlig. Men så kom en person från personalavdelningen och skulle prata lite. Hon inledde stort genom att säga att hon ville prata om s.k HBTQ-frågor och arbetet med att motarbeta diskriminering på arbetsplatsen, diskriminering utifrån- ja ni vet-kön, etnicitet, religiös tillhörighet och sexuell läggning. Hon sa att hon tidigare arbetat på en annan förvaltning och där hade det varit tämligen tungrott att få den äldre generationens herrar att tycka att det här med HBTQ var något att ha, de var ett gäng intoleranta homofober helt enkelt.

Uschingamej tänkte jag. Men så berättade hon vilken ljusårsskillnad det varit att börja att arbeta i vår verksamhet, hon hade då aldrig upplevt något som ens kunde liknas vid diskriminering här på vår arbetsplats. (Nej och som vit högutbilad medelålders medelklass kvinna är ju detta verkligen anmärkningsvärt? ) Ja, hon skulle till och med vilja gå så långt som till att våga påstå att på vår arbetsplats är detta så gott som en ickefråga. ”Men rätta mig gärna om jag har fel alltså.” Eh jo, för detta ges det ju gott om utrymme till om en just fått höra att all form av diskriminering är en icke- fråga?

Jag kan hålla med om att det överlag finns ett gott kamratskap och råder god stämning på min arbetsplats. Och nej, det sägs inte bögjävel och inte slentrianhailas  det så där till vardags heller. Och inte nyper männen kvinnorna i rumpan när de går förbi för att liva upp stämningen lite. Vad jag har märkt. Så rätt trevligt på jobbet är det ju när man slipper sådant.

Men det är ju inte samma sak som att diskriminerande attityder och beteenden inte finns på mitt jobb. De flesta vet ju att man inte får nypa rumpa eller säga blatte eller neger på jobbet. Men det kan ju finnas annat. Som att ha en negativ inställning till kunder med utländsk bakgrund eller klucka fram ”roliga” små skämt om hur kvinnor respektive män är. Kollegor till mig har sagt saker som inte är särskilt trevliga om ”utlänningar”, och även om det inte handlar om specifika personer på mitt jobb, utan om ”utlänningar” generellt är det ju fortfarande fråga om den psykosociala arbetsmiljön och något som varken är OK eller som kan kännas så roligt för den som råkar vara av ”avvikande” etnicitet. Jag mår dåligt av att sitta och lyssna på sådan skit och då är jag ändå är en vit högutbildad kvinna av blandad klass, kan man väl säga. Mänskliga rättigheter är inte valbart på jobbet, mina vänner så sluta bete er som att ni tror det.

Min poäng är att även om min arbetsplats är helt OK att jobba på så är den inte perfekt. Och jag tycker att det finns en fara i att säga att något är en icke- fråga, och en fara i att liksom vilja upprätthålla någon slags trevlig stämning- till varje pris. För kvinnan som sa detta log mycket när hon pratade och jag liksom kände i hela kroppen hur hon ville att vi alla skulle mysa lite över detta ”faktum” som hon lade fram. Det kändes äckligt faktiskt, förljuget. Som om en osynlig munkavel plötsligt lagts över min mun och att om jag protesterat skulle jag ha blivit bemött med protester, inte minst som en stämningsdödare. En party pooper vill ju ingen ha med på festen liksom.

Samma typ av företeelse och samma fara finns i att Sverige som nation länge slagit sig för bröstet och hävdat hur fredsälskande, jämlika och jämställda vi är och hur vi bejakar allas lika värde och rätt att behandlad lika och ha ett gott liv. Samtidigt som vi säljer vapen till andra länder med en lite mer liberal syn på detta med krig, röstar in SD i riksdagen samt friar gruppvåldtagna unga flickors förövare eftersom hon inte ”sa nej tillräckligt tydligt.” Ja jag är ledsen om jag sabbar den mysiga stämningen nu men någon måste ju göra det. Don´t kill de messenger, please.

Jag tänker också på George Orwell och hans ”newspeak” som återfinns i framtidsdystopin ”1984”, hur man via språket kontrollerar människors perception av hur saker och ting verkligen ligger till. Om jag säger att detta som vi inte vill ska finnas inte heller gör det, hur ska du då känna att du har utrymme till dina egna erfarenheter som motstrider detta? Tar jag ifrån dig orden för att beskriva din verklighet, då borde den rimligtvis också förändras.  tiger

Jag säger inte att kvinnan från personal gick in för att med ont uppsåt tala om för oss alla att vi inte får ha synpunkter på vår psykosociala arbetsmiljö, att vi inte får säga ifrån när/om vi blir utsatta för diskriminerande beteenden. MEN- samtidigt så är det nog mycket sällan så att någon direkt säger: Du får inte prata om det jag inte vill kännas vid. Det hon gjorde däremot vara att tala om för oss vad trevligt och mysigt vi har det – ALLTID och att de här jobbiga sakerna som rasism, sexism etc faktiskt inte förekommer hos oss och att vi ska vara glada för det, tacksamma. Och det är ju indirekt att säga: håll tyst om det som är obehagligt för det finns inte.

Nu när jag lättat på min munkavel kan jag andas lite bättre. Men jag skäms för att jag teg då, för genom att ingenting säga blev jag just då delaktig i att upprätthålla förljugenheten.

Bilder lånade från: kooperativbemanning.no respekive bulldozer.se

Kommentera

