Joråsåatteh…

Kaffeautomaten, återigen. Vet knappt vad människan heter och detta var vårt första samtal om min graviditet. (Nästan vårt första samtal överhuvudtaget men skit samma, på mitt jobb kör somliga Den Gränslösa Stilen, pang på rödbetan, varför ödsla tid på kallprat liksom?)

-Och du ska ha i mars eller? ( Vad ska jag ha i mars? Ledigt? En shoppingtur utan dess like? Chokladorgier? Ett episk hormonutbrott på min äkta man? Nej OK, jag är smart, jag fattar.)

– Nej i maj. Jag fyrar av ett leende jag hoppas är sockersött men jag tror det är lite hånfullt. För ärligt talat. ÖPPNA FRÅGOR, hur svårt kan det vara?

JÄTTEJÄTTESVÅRT, uppenbarligen. Det finns så många sätt att säga till en gravid kvinna att hon är för stor eller tillräckligt stor eller vad det nu är. Jag samlar på dem. Bra för mig var att idag rådde det i mig ingen tvekan om vem som är ett taktlöst pucko och vem som inte behöver give a fuck. Gött! Imorgon tar jag på mig det tajtaste jag kan hitta i garderoben så får vi se om jag kan provocera fram ”Och du ska föda imorgon?” Eller rentav ”Har du gått över tiden nu?” It´s my prime mission. Tihi.

En teori jag har (en är ju ändå en tänkande människa) är att somliga har lite fel tidsperspektiv. I likhet med barn så saknar de detta samt tålamod. ”När är vi framme?” ”Om två timmar.” ”När är det?” ”Ganska snart”. ”Är det nu?”  ”Nej inte nu.”  ”Men nu då?” ”Nej inte riktigt än.” Osv, ni fattar galoppen. Ca två månader har det varit outat och rätt uppenbart på min arbetsplats att jag bakar en bäbis i magen. Och så lägger vi på ett par månader när det inte var outat och inte syntes. Ja och då får vi en 4-5 månader. Och längre än så vill de helt enkelt inte vänta på att min bäbis ska titta ut. Kanske tar de mig rentav för en felande länk i evolutionen som bakar bäbis på halva tiden tack vare mina episkt överlägsna gener. Så jag får ta det som en komplimang! Men får samtidigt vänligt och pedagogiskt hela tiden rätta dem och upplysa om att än får ni vänta lite grann. Knappt 3 månader kvar nu till exempel, om hen håller planen. Så det är bara att ha tålamod och vänta.

Kommentera

