Kvinnodagen och min lillasysters födelsedag

blommorkvinnorJag hade tänkt skriva ett genomarbetat och insiktsfullt inlägg om kvinnodagen, om feminism och varför inte ALLA dagar är kvinnodagar. Men jag har varit lite krasslig senaste dagarna så energin infann sig helt enkelt inte. Det kommer en annan helt vanlig dag, för det som kvinnodagen står för handlar ju om alla dagar, inte bara en.

Istället vill jag hylla min fantastiska lillasyster på hennes födelsedag. För hon är född idag och som jag sa till henne förut när jag ringde och gratulerade, jag är nästan lite avis, jag hade gärna varit född på den här dagen. Ja, det är power sa hon. Och power det har hon min lillasyster. Hon tar ingen skit, hon står upp för sig själv och hon ser till att göra det hon vill och skaffa det hon vill ha. Det är i alla fall min bild av henne.

Sedan är det klart att hon också har dåliga dagar, känner sig ynklig och kraftlös och bara allmänt less. Men det har vi ju alla, det är mänskligt och helt OK. Men det betyder inte att vi ger upp. Och det gör inte min häftiga, coola, vackra, smarta, inspirerande, tuffa, empatiska lillasyster heller. Grattis på födelsedagen lillasyster och grattis alla på kvinnodagen, kvinnor som män som delar vad denna dagen står för. Kärlek till er! ❤ ❤ ❤

Kommentera

